De beste zorg leveren. Dat doen we dag in, dag uit, met een grote glimlach.

Sjanine Vink-Sliedrecht, de kersverse manager van de operatiekamers bij onze focuskliniek Bewegen in Rijswijk, heeft sinds haar aantreden in december 2023 een golf van frisse energie met zich meegebracht. Haar visie en aanpak beloven niet alleen een verbeterde operatieafdeling, maar ook een verrijking van de werkcultuur binnen Bergman Clinics. Onder haar supervisie voelen medewerkers zich gezien en gehoord!
Graag delen we hierbij een leuk interview om meer te weten te komen over haar ervaringen tot dusver. In een informele setting, onder het genot van een kop koffie, vragen we haar het OK tenue van het lijf. We duiken dieper in haar beleving van het werken bij ons en waarom Sjanine zelf beter wordt van werken bij Bergman Clinics.
Wat leuk om jou een paar vragen te mogen stellen, Sjanine. Je werkt nu een paar maanden bij Bergman Clinics! Vertel, wat heeft voor jou destijds de doorslag gegeven om jouw carrière bij Bergman Clinics voort te zetten? Het begint natuurlijk bij het lezen van een vacaturetekst. Na het lezen van de tekst was ik direct enthousiast, dit gevoel liet mij niet meer los. Door mijn aanhoudende enthousiasme heb ik contact opgenomen met de desbetreffende Recruitment Business Partner (RBP). De wijze waarop zij de tijd nam en aandacht had om mijn vragen te beantwoorden, gaf mij een nog sterker gevoel dat ik graag mijzelf wilde verbinden aan de Bergman Clinics.
Wat was jouw allereerste indruk toen je voor het eerst door de deuren van onze kliniek in Rijswijk stapte als de nieuwe Manager OK?
Het voelde voor mij echt als een ‘warm bad’. Met open armen ben ik ontvangen door het MT, specialisten en mijn medewerkers. Het is zo fijn als je op deze manier ontvangen wordt op je nieuwe werkplek.
Hoe heb jij de sollicitatieprocedure en de startperiode bij Bergman Clinics ervaren?
De sollicitatieprocedure heb ik als prettig ervaren. Tijdens alle gesprekken heb ik mij op mijn gemak gevoelt. Verder was de RBP altijd benaderbaar voor vragen. Tijdens de startperiode ben ik goed begeleid door mijn collega-managers, Clinic managers en mijn medewerkers.
Kun jij aangeven wat de grootste verschillen zijn tussen het werken in een ziekenhuis en het werken op een focuskliniek? En waarom past dit zo goed bij jou?
Het verschil zit sowieso tussen de grootte van een ziekenhuis en de kliniek. Een kliniek is kleiner dan een ziekenhuis en dit maakt dat iedereen binnen de kliniek elkaar kent van gezicht. Verder zijn de lijnen kort. Hierdoor gaan de processen binnen de kliniek sneller dan in het ziekhuis. De snelheid van opereren binnen de processen past perfect bij mij.
Je bent nu al een aantal maanden aan het samenwerken met jouw OK-team in Rijswijk. Wat maakt dit team uniek?
Het team heeft het echt heel erg gezellig met elkaar. In deze mate ben ik dat nog niet tegengekomen binnen andere teams. Geregeld worden er leuke activiteiten georganiseerd. De opkomst is altijd groot. De gezelligheid binnen de teams maakt ook dat ik mij heel snel thuis voelde.
Hoe zorg jij er als manager voor dat jouw team een gezonde balans houdt tussen werk en ontspanning/privé?
Dit doe ik eigenlijk door goed met mijn medewerkers in gesprek te zijn. Als een medewerker aangeeft dat er een disbalans is ontstaan tussen werk en ontspanning kijken we samen naar een passende oplossing. De balans tussen werk en privé is cruciaal voor de duurzame inzetbaarheid van de medewerker.
Hoe zou je de bedrijfscultuur van Bergman Clinics omschrijven en wat maakt het een aantrekkelijke werkplek? Het voelt voor mij als een mensgerichte cultuur. We zijn open in onze communicatie en betrokken naar onze medewerkers. Het voelt aan als een familie. Daarnaast is Bergman Clinics resultaat gericht. Wij houden van ondernemen en productiviteit. Juist de combinatie tussen beide berdrijfsculturen maakt het voor mij een aantrekkelijke werkplek.
Wat hoop jij zelf te bereiken als Manager OK bij Bergman Clinics, zowel op persoonlijk als professioneel niveau? Als OK manager hoop ik de formatie op orde te krijgen, dat maakt voor iedereen het werk nog prettiger. Op persoonlijk vlak hoop ik het plezier in mijn werk te blijven behouden. Verder hoop ik de mogelijkheid te krijgen om mij verder te ontwikkelen door te starten met een nieuwe opleiding.
Kun je ons iets vertellen over een recent succes of een bijzondere prestatie van jouw team op de operatiekamers?
In mijn ogen zet mijn team elke dag bijzondere prestaties neer door met passie zich in te zetten voor de beste zorg van onze cliënten.
Wat zijn volgens jou de belangrijkste eigenschappen die iemand moet hebben om succesvol te zijn in de zorg, met name op een OK-afdeling?
Je moet een echte teamplayer zijn, die lef durft te tonen. De OK is een dynamische werkomgeving, waarin geen dag hetzelfde is. Dit vergt flexibiliteit van je en dat moet bij je passen.
Tot slot, wat zou je willen zeggen tegen iemand die overweegt om bij Bergman Clinics te solliciteren?
Gewoon doen! Want van werken bij Bergman Clinics, word je echt beter!